سمیه بصیری
مجسمه‌ی داوود، میکل آنژ: «بررسی روند حفاظت، مرمت و انجام آزمایشات»
دوفصل‌نامه‌ی مرمت و پژوهش، سال دوم، شماره‌ی چهارم، بهار و تابستان 1387

چکیده: پیکره‌ی داوود، جوان‌ترین اثر میکل‌آنژ، از جمله شاه‌کارهای معروف و بی‌نظیری است که از جایگاهی بیش از یک‌ اثر هنری برخوردار است. این اثر مرمرین که در قرن 15 میلادی خلق گردیده است، در گالری آکادمیای شهر فلورانس، نگهداری می‌شود. در خلال شش قرنی که از عمر داوود می‌گذرد، آسیب‌های بیشماری به اثر رسیده‌ است؛ پوسته‌ها، ترک‌ها، لایه‌های چرکی و قشر رسوبات، تنش‌ها و فشارهای وارده به اثر، همه و همه پیکره را چه به‌ لحاظ زیبایی شناسی، و چه از نظر استحکام، در وضعیت ویژه‌ای قرار داده است. مرمت اخیر مجسمه‌ی داوود، توسط متخصصین و اساتید مجرب مرمت، در سال 2003 انجام شد. روند مرمت داوود، پس از انجام آزمایشات متعدد، و بررسی نتایج آن‌ها، بسیار دقیق و علمی صورت گرفت؛ و نهایتاً پیکره را در وضعیت بسیار مناسب از لحاظ مقاومت‌ و سلامت قرار داده و درعین‌حال، شکوه و زیبایی آن را به عنوان یک شاهکار هنری، بیش از پیش جلوه‌گر نمود. این‌ مقاله، شرح چگونگی روند مرمت و حفاظت و بیان سادگی برخورد با اثر، علی‌رغم جایگاه و اهمیت پیکره داوود است، که در عین صحیح، علمی، دقیق و به‌روزبودن فرایند مرمت، نهایتاً به عنوان یک شاه‌کار مرمتی، در برابر یک شاه‌کار هنری در دنیا مطرح گردید.

دریافت مقاله: پایگاه مجلات تخصصی نور



سمیه بصیری
ارایه‌ی طرح حفظ و مرمت حوض مروارید عمارت هشت‌بهشت اصفهان
پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان (دانشکده‌ی حفاظت و مرمت)، 1386
استاد راهنما: بهنام پدرام
استاد مشاور: داریوش حیدری

چکیده: این پژوهش، حاصل تلاش بسیاری است که در زمینه‌ی مرمت و بازسازی احجام مرمرین، به‌طور کلی، به انجام رسیده، چرا که علیرغم مرمت آثار مرمرین متعدد در ایران، پژوهش علمی جامعی بر روند مرمت آثار مرمرین و نیز شیوه‌ها و مواد مختلف جهت مرمت این‌گونه احجام صورت نگرفته است. از این رو با توجه به نیاز بسیار در خصوص چگونگی مرمت و بازسازی آثار مرمرین و نیز فقدان دانش و اطلاعات کافی که در این خصوص به چشم می‌خورد، در اینجا به تاریخچه‌ی مرمت احجام مرمرین پرداخته شده و مواد و روش‌هایی که از گذشته تا به حال در خصوص پاک‌سازی، نمک‌زدایی، حفظ، مشابه‌سازی، تثبیت، مرمت و بازسازی آثار مرمرین به‌کار رفته است و نیز موفقیت و یا عدم موفقیت این روش‌ها بررسی شده است. در این خصوص، به عنوان نمونه، به آثار و احجام مرمرین متعدد در دنیا و نیز نحوه‌ی مرمت آنها اشاره گردیده و سپس روش‌هایی که امروزه در خصوص مرمت آثار مرمرین به‌کار می‌رود، بررسی شده است. روش‌هایی کلی در خصوص چگونگی حفظ و مرمت احجام مرمرین، از مشاهدات بصری گرفته، تا تثبیت نهایی اثر مطرح گردیده و سپس چگونگی بازسازی و پرکردن کمبود در انواع آثار سنگی و به‌ویژه مرمرین بیان شده و کلیه‌ی مواد و روش‌هایی که در این خصوص از دیرباز تا کنون وجود داشته و استفاده شده اند و نیز ویژگی‌ها، مشکلات و یا مُحَسنات هر یک از این روش‌ها بررسی شده تا در انتها به تهیه و ساخت انواع ترکیبات متعدد جهت بازسازی حوض مروارید پرداخته و پس از انجام آزمایشات متعدد، به منظور بررسی ویژگی‌های هر یک از ترکیبات و سنجش میزان پایداری آنان در برابر عوامل محیطی و نیز بررسی میزان تناسب خصوصیات این ترکیبات با ویژگی‌های سنگ مرمر حوض مروارید، به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین ترکیب پرداخته و در نهایت پیشنهاد نحوه‌ی حفظ و مرمت حوض مروارید، ارایه گردیده است. (ویرایش چکیده: نشریه‌ی دانش مرمت و میراث فرهنگی)



سمیه بصیری
حفاظت و مرمت سینی فلزی نقاشی‌شده
پایان‌نامه‌ی کارشناسی، دانشگاه هنر اصفهان (دانشکده‌ی حفاظت و مرمت)، 1384
استاد راهنما: حسام اصلانی; حمیدرضا بخشنده‌فرد