شماره‌ی چهارم نشریه‌ی الکترونیکی فرهنگ موزه منتشر شد

نشریه‌ی الکترونیکی فرهنگ موزه (محمل الکترونیکی تعامل و تبادل موزه‌داران و علاقه‌مندان موزه) شماره‌ی چهارم خود مربوط به دی و بهمن ۱۳۹۲ را منتشر کرده است. در بخشی از سرآغاز این نشریه آمده است:

 “… شعار امسال که بر پیوند و ارتباط‌سازی موزه‌ها تأکید دارد خود نشان از ظرفیت و قابلیت بیرونی و اجتماعی موزه‌هاست. باید در نظر داشت که امروزه زمینه‌های ارتباط بسیار زیاد و متنوع شده است و اگر موزه‌ها می‌خواهند به حضور در عرصه‌ی ارتباط دست یابند باید به شناختی از این ابزارها، فرصت‌ها و زمینه‌های ارتباطی برسند. متأسفانه فضای ارتباطی بسیاری از موزه‌ها در همان زمینه‌های ارتباطی سنتی باقی مانده است و با دستاوردهای جدید تطابق نیافته اند. در چنین شرایطی نمی‌توان تحقق پیوندسازی را داشت. از موزه‌های ایران که آثارشان خود تجلی پیوندهای فرهنگی در اعصار مختلف است این توقع می‌رود که بتوانند از ظرفیت نهفته‌شان در عصر حاضر که عصر ارتباطات است بیشتر بهره برده شود. یادمان باشد که ارتباط‌سازی و بهره‌بردای از ارتباطات امروزه یک نیاز و ضرورت است از همین رو موزه‌ها به مثابه یک پدیده‌ی اجتماعی باید تعریفی از امکان ارتباطی خود داشته باشند. …”

 مقالات و نوشته‌های این شماره در ۶ بخش ارائه شده است. بعد از مقدمه و در بخش اول، مقاله‌های «موزه‌گرافی چیست؟» نوشته‌ی میثم رضائی مهوار، «موزه‌ها بستری مناسب برای آموزش غیر رسمی» نوشته‌ی کرم میرزایی و «واژگان موزه‌شناسی ۴» نوشته‌ی میثم عبدلی جای گرفته است. در بخش دوم که مدیریت مجموعه‌ها نام دارد نوشته‌های فرآیند مستندسازی تصویری آثار موزه‌ای (محسن حق‌گو)، سیستم تصویربرداری از طریق انتقال بازتاب برای مطالعه‌ی اسناد مکتوب کهن (سمیه پودات)، موسسه‌ی اسمیتسونیان (حسین ذهبی) و کارکردهای موزه‌ی مجازی (آرزو نادرفر و کرم میرزایی) را به خود اختصاص داده است. رویداد محوری، گامی برای پویایی موزه‌های ایران نوشته‌ی رضا دبیری‌نژاد مطلبی است که در بخش سوم با عنوان دیدگاه ارائه شده است.

بخش ویژه‌ی این شماره با محوریت شعار سال ۲۰۱۴ روز جهانی موزه با عنوان «آثار موزه‌ای پدیدآورنده‌ی پیوندها»، علاوه بر بیان دید‌گاه‌های افراد مختلف، نوشته‌هایی از لیلا حقیقت‌جو، حسین ذهبی، نگار ساقریچی، سید مصطفی بابایی و سمیه پودات را در این زمینه در برگرفته است. در بخش پنجم که به آثار موزه‌ای اختصاص دارد چهار مقاله‌ی مسیحِ استرادیواری (بهروز امینی)، قسمت دوم جُندی‌شاپور اولین دانشگاه بین‌المللی دنیای باستان (فاطمه احمدی) معرفی قرآنی از قرن هشتم هجری قمری (بهزاد یوسف‌زاده) و پوستر، یک اثر موزه‌ای با نگاهی به آثار قباد شیوا (فریبا سلیمانی روزبهانی) آثار مختلفی را معرفی نموده اند. کارتونی زیبا از مهدی تمیزی زینت‌بخش آخرین قسمت این شماره است که در بخش نگارخانه منتشر شده است.

علاقه‌مندان  جهت دریافت متن کامل این شماره می‌توانند با آدرس ایمیل farhange.muze[at]gmail.com مکاتبه نمایند.

وبسایت https://sushiant.com
کارشناس مرمت

یک دیدگاه در “شماره‌ی چهارم نشریه‌ی الکترونیکی فرهنگ موزه منتشر شد

  1. با سلام
    شاید بتوان گفت بعد از مجله موزه های سازمان میراث راه جدیدی که آغاز نموده اند بسیار امید بخش است اما انتظار می رود موزه داری در ایران خود یک نشریه تخصصی وزین و پر محتوا داشته باشد که امیدواریم به همت دوستان به زودی این اتفاق بی افتد

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا