محسن ملک احمدی
حفاظت و مرمت بخشی از تزئینات لایهچینی و طلاچسبان سقف گنبد کلیسای بیتالحم اصفهان
پایاننامهی کارشناسی، دانشگاه زابل (دانشکدهی هنر و معماری)، 1390
استاد راهنما: یاسر حمزوی
بهاشتراکگذارنده:
حفاظت و مرمت از نقاشی دیواری بقعهی هارون ولایت اصفهان
پایاننامهی کارشناسی، دانشگاه زابل (دانشکدهی هنر و معماری)، 1390
استاد راهنما: یاسر حمزوی
بهاشتراکگذارنده:
عیسیزاده
حفاظت و مرمت نقاشی دیواری کلیسای بیتالحم اصفهان
پایاننامهی کارشناسی، دانشگاه زابل (دانشکدهی هنر و معماری)، 1390
استاد راهنما: یاسر حمزوی
بهاشتراکگذارنده:
مرجان بهزادی
مطالعه و حفاظت یک نمونه نقاشی دیواری رنگ و روغن دورهی صفویه در کلیسای بیتاللحم اصفهان
پایاننامهی کارشناسی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز (دانشکدهی هنرهای کاربردی)، 1392
استاد راهنما: محسن چارهساز; یاسر حمزوی
آرایههای معماری اتاق مقبرهی بنای تاریخی پیربکران و کتیبهی پنهان در آن
دو فصلنامهی تخصصی دانش مرمت و میراث فرهنگی، دورهی جدید، سال نخست، شمارهی 1، بهار و تابستان 1392
بقعهی پیربکران از نظر تنوع آرایههای معماری در کشور ایران کمنظیر است. تکنیکهای مختلف آرایههای گچی، آجری، سنگی، کاشیکاری، دیوارنگاری و طلاکاری در این بنا به چشم میخورد که در نوع خود، از نظر تاریخی، هنری و فنی بسیار ارزشمند است. معماری این بقعه و آرایههای آن در دورههای مختلفی ساخته شده است که استفاده از مصالح گوناگون، قرارگیری لایهها بر روی یکدیگر، کتیبههای تاریخدار و … شواهدی بر این ادعا هستند. کتیبهی گچی طلاکاریشده در اتاق مقبره، یکی از زیباترین و مهمترین کتیبههای این بناست که از نظر فنی مورد مطالعه قرار گرفته است. حین بررسی این کتیبه، آثاری از کتیبهای دیگر [در زیر آن] نمایان گشت که تلفیقی از گچ و کاشی بود. در این مقاله، آرایههای معماری اتاق مقبره معرفی شده و همچنین کتیبهی گچی و کاشیکاری ضلع شمالی مورد بررسی قرار گرفته است.
زیرشاخه: تاریخ هنر و معماری و باستانشناسی، تزئینات معماری، کاشی، گچ و آرایههای گچی
دریافت مقاله: پایگاه اینترنتی دانشگاه هنر اصفهان
معرفی تزئینات گچی بناهای دورهی تیموری شهر یزد و فنشناسی تزئینات گچی بقعهی ستیفاطمه (قرن ۹ هـ.ق﴾
پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان (دانشکدهی حفاظت و مرمت)، 1388
استاد راهنما: حسام اصلانی
استاد مشاور: غلامرضا وطنخواه
بقعهی ستی فاطمه از برجستهترین آثار دوره تیموری در شهر تاریخی یزد می باشد که گفته می شود توسط ستی فاطمه خاتون (همسر امیر چخماق) در قرن نهم هجری بنا شده است. تزئینات گچی داخل بنا چه به لحاظ تاریخی و چه از نظر فنی منحصر بفرد بنظر میرسد. تنگبریها و قاببندیهای این بنا با ظرافت خاصی اجرا شده ولی متاسفانه بیشتر قسمتهای تزئینات گچی در زیر اندودهای گچی مربوط به تعمیرات قبلی پنهان شده و آسیب فراوانی بر این تزئینات وارد شده است. ….. این پژوهش اهدافی را دنبال می کند که از جمله آنها : بررسی، مطالعه و شناخت تزئینات گچی بناهای هم عصر این بقعه و مطالعه تحلیلی و تطبیقی آن و همچنین شناسایی نوع مواد بکار رفته در تزئینات گچی این بنا، بررسی و شناخت فن و نحوه اجرای این تزئینات و در پایان ارایه توصیه های لازم برای جزییات فنی در طرح مرمت این تزئینات با تکیه بر نتایج حاصله در مطالعات فنشناسی این پایاننامه میباشد. …. در این پژوهش سعی شده است که ابتدا گردآوری دادهها (مطالعات میدانی، اینترنتی و کتابخانهای) صورت گیرد و سپس با اطلاعات و نمونه برداری دقیقتر مطالعات آزمایشگاهی (استفاده از آنالیزهای شیمیایی، لایهنگاری و بررسیهای میکروسکوپی) انجام گیرد و در پایان، تحلیل داده ها و نتیجه گیری از آن صورت پذیرد. پس از انجام کلیه مراحل پژوهش به نتایج ارزندهای در مورد فنشناسی تزئینات گچی بقعه ستی فاطمه دست یافتیم؛ هنگام ساخت بنا جهت اجرای تزئینات مقداری خاک و آهک به ملاط گچ افزوده شده است. مواد آلی در ترکیب ملاط وجود ندارد. بیشتر تزئینات گچی بصورت قالبی ساخته شده و در محل مورد نظر نصب گردیده و جهت ایستایی بیشتر تزئینات گچی قالبی، هنگام ساخت، از گیاه نی یا تخته گچی در درون ملاط استفاده شده است.
بررسی مشقهای پنهان و حفاظت و مرمت نمونهای در کاخ عالیقاپوی اصفهان
پایاننامهی کارشناسی، پردیس اصفهان، دانشگاه هنر، 1382
استاد راهنما: حسام اصلانی
متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.