ویژه‌نامه‌ی حفاظت از آرایه‌های معماری منتشر شد

ویژه نامه حفاظت از آرایه های معماری

حفاظت از آرایه‌های معماری موضوعی است که به دلیل جامعیت و گستردگی، نیاز به پژوهش‌های همه‌جانبه و گسترده دارد. آرایه‌های معماری موجب ارزشمندتر شدن یادمان‌های میراثی و جذب سرمایه‌های اقتصادی جهت صیانت از آنها می‌گردد. این مهم از آن جهت قابل توجه بیشتر است که حجم وسیعی از بناها و میراث فرهنگی کشور با دارا بودن آرایه‌های منحصربه‌فرد و بسیار متنوع، نیازمند مطالعه، شناخت و حفاظت (از نوع پیشگیرانه و اقدامات مداخله‌ای و تکنیکی) و مرمت و نگهداری هستند.
با توجه به لزوم ایجاد رویکرد علمی به مساله‌ی حفاظت از این آثار، نشریه‌ی دانش مرمت و میراث فرهنگی دومین ویژه‌نامه‌ی تخصصی خود را با عنوان “حفاظت از آرایه‌های معماری” منتشر نموده است. ویژه‌نامه‌ی اخیر نخستین تلاش متخصصین کشور برای ارائه‌ی مقالات موضوعی در این زمینه به‌صورت منفرد است.
مقالات ارائه‌شده در این ویژه‌نامه عبارت‌اند از:
بررسی ضرورت‌ها و تردیدها در تدوین مبانی نظری برای مرمت آثار کاشی‌کاری ایرانی (مسائل مربوط به مطالعات کالبدی) نوشته‌ی رضا وحیدزاده، پروین سلیمانی، زهره مطلبی، رقیه موحدی مهرآبادی و نازیلا احسانی (دریافت مقاله)
نگهداشت و بازسازی بخش کمبود کاشی‌کاری هفت‌رنگ مناره‌ی شرقی مسجد جامع قزوین، نوشته‌ی مسلم میش‌مست نهی (دریافت مقاله)
شناخت و مرمت لایه‌های کتیبه‌ی نقاشیِ کریاسِ شرقی مسجد جامع کبیر یزد، نوشته‌ی یاسر حمزوی، مهدی اکرمی، فاطمه سلحشور (دریافت مقاله)
تجربه‌ای در مرمت کاشی معرق (مرمت کتیبه‌ی تیموری محراب مسجد جامع میبد)، نوشته‌ی امیرحسین کریمی (دریافت مقاله)
اصول ایکوموس برای نگهداری و حفاظت نقاشی‌های دیواری: پنجمین و آخرین پیش‌نویس برای پذیرش در گردهمایی عمومی ایکوموس، آبشار ویکتوریا، اکتبر ۲۰۰۳، ترجمه‌ی نگار کاظمی‌پور‌ (دریافت مقاله)
علاقه‌مندان جهت ارتباط  با نشریه و ارائه‌ی نظرات خود می‌توانند از صفحه‌ی رسمی نشریه استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا