جعفر پرویز
فنشناسی و آسیبشناسی نقوش مُهری بقعهی پیربکران اصفهان با ارائهی طرح مرمت
پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، 1389
استاد راهنما: حسام اصلانی
همانطور که مشخص است فنشناسی وآسیبشناسی دو اصل اساسی در مرمت آثار تاریخی میباشند. پروژهی مورد نظر با مبنا قرار دادن این دو اصل سعی بر آن داشت که نقوش مُهری که در این بنا اجرا شده است را شناسایی کرده، به سوالاتی همچون، تهیهی مواد اولیهی این تزیینات چگونه بوده است؟ آیا مواد افزودنی به مادهی پایه اضافه شده؟ آیا این نقوش به روش استنپی اجرا شده اند و … . با آزمایشهای علمی و کاربردی همچون شیمی تر، ATR_FTIR، میکروسکپ الکترونی روبشی (SEM) و استفاده از دوربینهای دیجیتال و نرمافزارهای پیشرفته سعی گردید به سوالات و فرضیهها جواب داده شود. از نظر تاریخی سعی شد که با بناهای هم دوره مقایسهی تطبیقی شود وشباهتها ونزدیکیهای نقوش نمایان گردد. در آخر به ارائهی طرح مرمت و حفاظت از تزیینات این بقعه پرداخته شده است.