اصول ایکوموس برای نگهداری و حفاظت-مرمت نقاشی‌های دیواری (پنجمین و آخرین پیش‌نویس برای پذیرش در گردهمایی عمومی ایکوموس، آبشار ویکتوریا، اکتبر ۲۰۰۳)


ترجمه‌ی نگار کاظمی‌پور؛ دو فصل‌نامه‌ی تخصصی دانش مرمت و میراث فرهنگی، دوره‌ی جدید، سال سوم، ویژه‌نامه‌ی دوم (حفاظت از آرایه‌های معماری)، بهار 1394
چکیده:

نقاشی دیواری در طول تاریخ از اولین زمانِ پیدایشِ هنر صخره‌نگاری تا عصر حاضر مانند دیوارنگاره‌‌های امروزی، بیانگر فرهنگ خلاقیت بشر بوده است. زوال، تخریب و از دست رفتن آن‌ها، چه به‌صورت غیر عمدی (تصادفی) و چه به‌صورت عمدی، کمبود تأثیرگذاری در بخش اصلی میراث فرهنگی جهان است. منشور ونیز در سال ۱۹۶۴ اصول کلی برای حفاظت- مرمت میراث فرهنگی را فراهم آورد. بیانیه آمستردام در سال ۱۹۷۵ مفهوم جامع حفاظت را معرفی کرده است. اصالت در سند نارا (۱۹۹۴) با تنوع فرهنگی ارتباط دارد و موارد مربوط به این اصول را گسترش می‌دهد. صحبت پیرامون این موضوع و موضوعات جانبی در سند سنت‌های اخلاقی آیکوم-سی سی (۱۹۸۴)، سند پاویا (۱۹۹۷) و رهنمودهای تخصصی. سی. سی. او (۱۹۹۷)، قوانین ویژه‌‌ای را برای حمایت (قانونی)، نگهداری و حفاظت- مرمت نقاشی‌های‌ دیواری فراهم آورده است. بنابراین این سند، با بخش هایی شامل: سیاست در حفاظت، تحقیق و بررسی، مستند سازی،حفاظت پیشگیرانه، نگهداری و مدیریت سایت، روش‌‌های درمان و حفاظت و مرمت و اقدامات اضطراری، سنت‌‌های بازسازی و احیا و هماهنگی‌های بین المللی بازتاب اصلی مهارت‌ها و اصول قابل اجرای جهانی است، که مربوط به ملت یا منطقه‌ای خاص نیست اما در موارد ضروری می‌تواند با فراهم آوردن نظریه‌ها و توصیه‌نامه‌هایی در سطح منطقه‌ای و جهانی، تکمیل شود.


زیرشاخه: اصول حفاظت و مرمت در اجرا، تزئینات معماری، قوانین، منشورها و بیانیه‌ها، مبانی نظری مرمت، نقاشی، نقاشی به‌عنوان تزئین معماری
دریافت مقاله: دوفصل‌نامه‌ی دانش مرمت و میراث فرهنگی

به‌اشتراک‌گذارنده:

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا