خبرنامه

آشنایی با فن‌آوری نانو و مطالعات مرکز CSGI در این زمینه (بخش چهارم)

این بخش به کاربرد دیسپرسیون ویسکوالاستیک پلی وینیل الکل به عنوان یک روش مؤثر در تمیزکاری آثار هنری می‌پردازد. هدف اصلی این طرح توسعه‌ی یک روش تمیزکاری جدید آثار هنری بوده است که هم باعث کاهش کاربرد حلال‌های آلی می‌شود و هم حضور مواد حلال باقی‌مانده بر سطح آثار تمیزشده را کاهش می‌بخشد.

معرفی پایان‌نامه‌های سال ۱۳۹۰ گروه مرمت دانشگاه زابل

مشخصات تعداد ۴۵ پایان‌‌نامه که سال ۱۳۹۰ در گروه مرمت دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه زابل از آنها دفاع شده است توسط مدیر محترم گروه برای سوشیانت ارسال شده بود که به بانک اطلاعاتی سوشیانت اضافه شد.

منشور ملی حفاظت: ضرورت‌ها و اهمیت‌ها (قسمت سوم)

در مطلب گذشته بحث به اهمیت منشور ملی بر اساس رابطه میان آن با منشورهای بین‌المللی کشیده شد و اهمیت این رابطه از منظری خاص با روش طرح پرسش و ارائه‌ی پاسخ ارزیابی گردید. در این بخش تلاش می‌شود تا به پرسش‌های مطرح‌شده در قسمت قبل از منظر دو رویکرد دیگر نیز پاسخ داده شود، دو رویکردی که می‌توان آنها را بومی‌گرایی نسبی و بومی‌گرایی بنیادی نامید.

خبرنامه‌ی الکترونیکی اخبار حفاظت مربوط به فوریه ۲۰۱۴ منتشر شد

خبرنامه‌ی اخبار حفاظت که از سوی مؤسسه‌ی بین‌المللی حفاظت آثار تاریخی و هنری (ICC) منتشر می‌شود، اخبار و اتفاقات مربوط به حوزه‌ی حفاظت و مرمت شامل معرفی و گزارش پروژه‌ها و کنفرانس‌ها و … را در اختیار علاقه‌مندان قرار میدهد.

منشور ملی حفاظت: ضرورت‌ها و اهمیت‌ها (قسمت دوم)*

اگر قرار بود که سیر طرح مباحث در این مقاله به صورت متنی آموزشی تنظیم شود، شایسته‌تر بود که این قسمت به بحث در مورد سیر تکوین متون اساسی در حوزه‌ی حفاظت و مرمت از مانیفست SPAB تا منشورهای ملی و بین‌المللی تدوین‌شده در سال‌های اخیر اختصاص یابد.

گزیده‌ای پیرامون آثار با پایه‌ی کاغذی

قرن‌هاست که ارتباطات نوشتاری به صورت یکی از مهمترین پایه‌های فرهنگی در روند رشد تمدن‌ها نقش اساسی را ایفا می‌کند. انتقال اندیشه‌ها، تجربیات، آموخته‌ها و احساسات شاید تنها راهی بود که انسان را به آرزوی دیرینه اش یعنی جاودانگی و فناناپذیری‌اش در گذر زمان نزدیک می‌کرد

آشنایی با فن‌آوری نانو و مطالعات مرکز CSGI در این زمینه (بخش سوم)

در بخش سوم به طور مختصر به معرفی علل کاربرد ژل‌های شیمیایی در تمیزکاری نقاشی‌های سه‌پایه‌ای می‌پردازیم. رایج‌ترین روش تمیزکاری در مرمت نقاشی‌های سه‌پایه‌ای استفاده از ژل‌های فیزیکی (به نام ژل‌های حلال) می‌باشد که محتوی مقادیر زیادی حلال‌های خالص است. این روش، به رغم ظرفیت تمیز کردن بالا، با اشکالات و زیان‌هایی هم برای اثر هنری و هم برای مرمتگر همراه است.

آشنایی با فن‌آوری نانو و مطالعات مرکز CSGI در این زمینه (بخش دوم)

فن‌آوری نانو در سال‌های اخیر فرمولاسیون جدید برای تمیز کردن نقاشی‌ها ارائه کرده است که می‌تواند جایگزین روش‌های سنتی تمیزکاری مبتنی بر حلال‌های آلی گردد. حلال‌های آلی در اغلب موارد ایمن نیستند و در برخی موارد به طور مشخص برای حذف انتخابی رزین‌ها یا پلیمرهای مخرب یا آلودگی‌ها به کار نمی‌روند.

معرفی پایان‌نامه: حمایت كیفری داخلی و بین‌المللی از اموال فرهنگی ایران با تأكید بر پرونده‌های مطروحه در انگلیس و آمریكا

خانم بهناز نصیرزاده در سال ۱۳۸۹ پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد خود را با عنوان «حمایت كیفری داخلی و بین‌المللی از اموال فرهنگی ایران با تأكید بر پرونده‌های مطروحه در انگلیس و آمریكا» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس نوشته شده است.

منشور ملی حفاظت: ضرورت‌ها و اهمیت‌ها

یکی از موضوعاتی که گاه و بیگاه در محافل مرمتگران و اصحاب میراث فرهنگی مورد اشاره قرار می‌گیرد، مساله لزوم تدوین منشور ملی مرمت است. این مساله به‌ویژه از آن جهت مورد توجه نگارنده‌ی این متن است که با مساله‌ی منشور ملی به چند طریق می‌توان برخورد نمود.

مبانی نظری مرمت، ساختار مباحث و شیوه‌ی طرح آنها

بخشی از فعالیت سوشیانت به مباحث مبانی نظری اختصاص یافته است. برای طرح این مباحث قالب ویژه و یا اولویت‌بندی خاصی در نظر گرفته نشده است، زیرا باور بر این است که این محل همچنانکه یکی از دوستان اشاره نموده اند محلی برای بحث‌های مشترک است و نه هر چیز خوب یا بد دیگر. بنابراین […]

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا