اصغر پورشیروی

احیاء و تحکیم لعاب لاجوردی کاشی‌های عصر قاجار در مسجد سید اصفهان


پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، پردیس اصفهان، دانشگاه هنر، 1374
استاد راهنما: عباس عابد اصفهانی
استاد مشاور: حسین آقاجانی
چکیده:

مسجد سید اصفهان، از مساجد چهار ایوانی مکتب اصفهان است که در نیمه‌ی اول قرن ۱۳ هجری قمری (۱۹ میلادی) به همت حجه‌الاسلام حاج سیدمحمدباقر شفتی (۱۱۸۰-۱۲۶۰ هـ.ق) در شهر اصفهان ساخته شده است. تزئینات مسجد مذکور، تاریخی هم‌زمان با ساخت بنا داشته و بیشتر شامل کاشی‌های هفت‌رنگ است. ایوان جنوبی این مسجد نیز جایگاه ویژه‌ی کاشی‌های هفت‌رنگ است که با تاریخ های ساخت متفاوت (۱۲۵۵ الی ۱۳۱۱هـ.ق) و در قالب کتیبه‌ها، جرزها، پشت بغل ها و … تزئین شده است. قدیمی‌ترین کاشی‌های این ایوان در سال ۱۲۵۵ هجری قمری توسط استاد معصوم کاشی‌پز ساخته و پرداخته شده است. اکنون پس از گذشت بیش از یک و نیم قرن از تاریخ ساخت تزئینات ایوان مذکور، در لعاب لاجوردی کاشی‌های آن یک نوع آسیب خاص دیده می شود که به مرور زمان به‌وجود آمده و در حال گسترش است و به نحو کاملاً محسوسی هر روز بیش از پیش آنها را دچار فرسودگی و رنگ پریدگی می‌کند. در این پژوهش، با هدف درک چگونگی بُروز این پدیده و ارائه‌ی شیوه درمان مناسب برای آن، در اولین برخورد با کاشی‌های مذکور این‌گونه به نظر می‌رسید که جرمی سفید و احتمالاً ناشی از آلودگی‌های محیطی روی لعاب لاجوردی را پوشانده است، ولی با انجام آزمایش‌های مختلف و تهیه‌ی تصاویر میکروسکوپی مشخص گردید که در لعاب لاجوردی یک واکنش شیمیایی رخ داده و آن را سست و بی‌رنگ نموده است. تا کنون در امر حفاظت و مرمت سفالینه‌ها و لعاب‌هایی از این دست، استفاده از روش‌های مختلفی مثل اشباع پلیمری، استفاده از واسطه‌هایی مثل سیلان‌ها همراه با رزین B72، پلیمریزاسیون منومرها در قشر لعاب بوسیله‌ی اشعه‌ی گاما و … تجربه شده، ولی در دراز مدت نتیجه‌ای قطعی و قانون‌مند جهت استفاده از آنها ارائه نشده است. در پژوهش حاضر برای استحکام‌بخشی لعاب لاجوردی که بر روی کاشی‌های سفید نقاشی و پخته شده و نهایتاً دچار سستی و بی‌رنگی گردیده است، تدابیری اندیشیده و به مرحله‌ی عمل درآمده که در طی آن علاوه بر تحکیم لایه‌های سطحی و سست لعاب، رنگ ازدست‌رفته‌ی آن نیز مجدداً احیاء و زنده گردید. نتایج حاصله نشان می‌دهد که ماهیت قسمت‌های فرسوده و تغییررنگ‌یافته‌ی لعاب، با تفاوت‌هایی جزئی، شبیه بخش‌های سالم آن بوده و تنها به دلیل واکنش‌های شیمیایی با محیط و ازدست‌دادن پل‌های ارتباطی بین شبکه‌ای خود (گدازآورها)، دچار یک شکست شبکه‌ای و نهایتاً سستی و بی‌رنگی شده است. لذا با تعیین واکنش‌های مختلف دمای پخت و زینترینگ قسمت‌های سالم و هم‌چنین لایه‌ی سست و بی‌رنگ‌شده‌ی لعاب لاجوردی بوسیله‌ی DTA و مقایسه‌ی آنها با یکدیگر و انتخاب و اعمال حرارت مناسب بر روی سطوح فرسوده‌ی لعاب، با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف محیطی در شرایط و حرارت‌های مختلف تا دریافت نتیجه‌ی مطلوب، تثبیت مجدد لعاب بر روی بستر کاشی بدون استفاده از مواد اضافی انجام گرفت و در طی آن لایه‌های سست و بی‌رنگ‌شده‌ی لعاب با قسمت‌های تخریب‌نشده‌ی آن پیوندی مجدد برقرار کرده و تشکیل شبکه‌ی کریستالی واحدی نموده، که در نتیجه، رنگ لاجوردی روی سطح کاشی مجدداً قابل رویت گردیده است. (ویرایش چکیده: نشریه‌ی دانش مرمت و میراث فرهنگی)

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا