نازنین شریفان
حفاظت و مرمت سنگ دس آس خانگی متعلق به دانشگاه هنر اسلامی تبریز
پایاننامهی کارشناسی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز (دانشکدهی هنرهای کاربردی)، 1395
استاد راهنما: مهدی رازانی
دست آس از جمله آثار سنگی محسوب می شود که از دوران نوسنگی تا دوران معاصر استفاده شده است و در طی این دوران شکل ساختاری آن از نوع دست آس تخت و مقعّر به فرم مدوّر تغییر یافته که انواع بسیاری از این شیء با شکل های ساختاری متنوّعی از محوّطه های باستانی در بسیاری از مناطق دنیا به دست آمده است مسأله ی جالب توجّه این است که با وجود طبقه بندی هایی که برای آنها ترتیب داده شده، هنوز هم به خاطر تنوّع و تفاوت در شکل ظاهری آن ها و نوع حرکت سنگ های متحرّکشان، نیازمند طبقه بندی مدوّنتری می باشند. طی این پژوهش، چهار سنگ دست آس با هدف حفاظت و مرمّت و بررسی چگونگی آغاز شکل گیری فرم مدوّر و منشأ استفاده و کاربرد آنها مطالعه شدند و هر چهار سنگ مورد مستندنگاری، فن شناسی، آسیب شناسی، آسیبن گاری، پاکسازی و حفاظت قرار گرفتند امّا فقط دو سنگ از آنها مورد آنالیز و مرمّت تکمیلی واقع شد. با استفاده از آنالیزهای پتروگرافی، XRF و XRD نوع و ساختارهای سازنده ی سنگ ها مشخص گردید و نشان داد که آنها، آذرین و رسوبی با قطعات آذرین هستند تا بدین منظور بهترین سنگ برای ساخت بخش مفقود این سنگهای دست آس انتخاب شود، که از سنگ اسپراخون (تراکیت) استفاده شد و از چوب های در دسترس درخت خودروی افرای جنگلی هم برای ساخت دسته ها، استفاده گردید و به منظور وجه ی بیشتر نمایش اثر، محفظه ای سفالین برای قرار دادن در زیر یکی از آنها ساخته شد.
بهاشتراکگذارنده: