فنشناسی و آسیبشناسی لایهچینی تزئینات برخی از بناهای دورهی صفوی اصفهان (عالیقاپو، چهلستون و هشت بهشت)
پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، 1387
استاد راهنما: صمد سامانیان; عباس عابد اصفهانی
استاد مشاور: حسام اصلانی
همانطور که از عنوان پایاننامه میتوان انتظار داشت، این تحقیق شامل بررسیهای فنشناسی و آسیبشناسی آثار لایهچینی دورهی صفوی اصفهان خواهد بود. برای کوچکتر کردن دامنهی تحقیق و بررسی دقیقتر آثار لایهچینی این دوره، لایهچینیهای سه بنای شاخص این زمان؛ یعنی کاخهای عالیقاپو، چهلستون و هشت بهشت، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. بهطور کلی مطالب این پژوهش در چهار فصل گنجانده شده است: در فصلهای اول، دوم و سوم، بهترتیب پس از مرور اجمالی واژهشناسی لایهچینی و تاریخِ استفاده از تزیینات برجستهی طلاکاریشده در اروپا و ایران در قالب یک فصل؛ فن اجرای لایهچینی در اروپا و همچنین ابنیهی دورهی صفوی اصفهان، با بررسی موردی نمونههایی از کاخهای عالیقاپو، چهلستون و هشت بهشت، در یک فصل مجزا مورد مداقّه قرار گرفته است. برای این منظور از آزمایشهای انجامشده به روش SEM برای تعیین ضخامت ورق طلا و همچنین مشاهدهی ساختار میکروسکوپی لایهچینی تزیینات طلاچسبان استفاده شده است. در دیگر بررسیهای فنی، تجزیهی عنصری نمونه لایهچینیهای کاخهای عالیقاپو، چهلستون و هشت بهشت به روش EDS صورت گرفته و تجزیهی فازی این نمونهها با روش XRD انجام شده است. در این فصل با انجام آزمایشهای شیمی تَر و شناسایی مواد آلی در ترکیب لایهچینیهای تزیینات برجستهی طلاچسبان اصفهان، تعیین نوع بست چسباننده در ترکیب لایهچینیهای مورد بررسی به روش TLC انجام شده و در انتها نتایج مطالعات آزمایشگاهی در مرحلهی عمل مورد ارزیابی قرار گرفته است. در فصل چهارم این پایاننامه، با تقسیمبندی آسیبهای وارده بر لایهچینیهای دورهی صفوی، این آسیبها، با توجه به اجزای تشکیلدهندهی لایهچینی مورد تحلیل قرار گرفته است. ملاحظات نظری که در بارهی مرمت آثار لایهچینی باید در نظر گرفت، موضوعی است که در قسمت پیوست این تحقیق به آن پرداخته شده است. این ملاحظات میتواند در نحوهی نگرش به موضوع مرمت آثار لایهچینیشده نقش مهمی ایفا کند.