فریبا خطابخش
مطالعه و بررسی دیوارنگارههای انتقالیافتهی موجود در بنای عالیقاپو و حفاظت و مرمت دو دیوارنگاره
پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان (دانشکدهی حفاظت و مرمت)، 1383
استاد راهنما: حسام اصلانی
استاد مشاور: عباس عابد اصفهانی
نقاشیهای دیواری، از آغازین نقاشیهای دیواری نظیر نقوش صخرهای و نقاشیهای غاری تا ادامهی آن یعنی نقاشیهای دیواری امروزی، جلوههایی از فرهنگ و خلاقیت انسانی در طول تاریخ هستند. زوال آنها چه به شکل طبیعی و چه به شکل عمدی خساراتی را شکل میدهد که بر بخش عمدهای از میراث فرهنگی جهان تاثیرگذار است. هدف اصلی این رساله اتخاذ شیوههای انتقال [اثر نقاشیشده] از روی دیوار میباشد. لذا در ابتدا، به روشهای جداسازی نقاشی از روی دیوار، انتخاب چسبها بر حسب تکنیک و وضعیت نگهداری نقاشی، شیوههای مختلف جداسازی، بهکار بردن تکیهگاه جدید، خواص مورد نیاز برای ساخت یک تکیهگاه ایدهآل، انواع و اقسام تکیهگاههایی که برای اینگونه دیوارنگاره مورد استفاده قرار گرفته است، حوزهی کاربردی آنها و دلیل اهمیت پلاستیکهای گوناگون در ساخت تکیهگاههایی برای نقاشیهای منتقل شده، پرداخته شده است. در ادامه، دیوارنگارههای انتقالیافتهی موجود در بنای عالیقاپو، علت اصلی انتقال این دیوارنگارهها از روی دیوار و طبقهبندی آنها بر اساس نقوش، معرفی شده است. در انتها نیز مراحل حفاظت و مرمت دو نمونه دیوارنگاره، که هم از لحاظ روش جداسازی و هم از لحاظ مشخصبودن یا نبودن مکان اصلی آنها، از نظر اجرای عملیات مرمتی متفاوت و با دو روش مختلف، حفاظت، مرمت و نصب گردیده اند و [همچنین] پیشنهاد حفاظتی در رابطه با نگهداری دیوارنگارههای انتقالیافته از روی دیوار، قبل و بعد از عملیات مرمتی، شرح داده شده است.