معرفی پایان‌نامه: بررسی و مطالعه‌ی آسیب‌شناسی و فن‌شناسی و ارائه‌ی طرح مرمتی قطعات گچبری مربوط به دوران ساسانی با انتخاب پنجره‌ی گچی شهر دستوای شوشتر به عنوان نمونه روش مرمت

این پایان‌نامه توسط خانم مریم‌السادات حسینی خزاقی نوشته شده است که خانم زهره بزرگمهری و آقای محمدحسن محبعلی به ترتیب راهنمایی و مشاوره‌ی آن را بر عهده داشته اند و در سال ۱۳۸۵ در دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران از آن دفاع شده است.

چکیده:
قدمت ساخت ملات گچ و استفاده از آن به عنوان مصالح ساختمانی به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد و کاربرد آن در معماری بین‌النهرین، مصر و ایران به صورت گسترده دیده شده است. به‌طور مثال در چغازنبیل، تخت جمشید و اهرام ثلاثه کاربری‌های متفاوتی داشته و در دوره‌های اشکانی و ساسانی به عنوان ملات اغلب بناها به‌کار می‌رفته است و حتی به‌صورت تزئینات هم به‌کار برده شده است. استفاده از ملات گچ در دوران اسلامی نیز ادامه می‌یابد و به‌عنوان ملات اصلی بین مصالح سنگ و آجر و نیز به‌صورت گسترده جهت اندودکاری نقش تعیین‌کننده‌ای در ساخت بناها ایفا می‌کند. در این پروژه سعی شده است ابتدا با معرفی عظمت و شکوه هنر گچبری در دوران تاریخی اشکانی تا اسلامی، به یک سیر تاریخی در ارتباط با این هنر دست یابیم. سپس به معرفی پنجره‌ی گچی کاوش‌شده در شهر دستوای شوشتر و آسیب‌شناسی و فن‌شناسی آن پرداخته شود و در نهایت برای ارائه‌ی راه حل جامع حفاظتی جهت کاهش آسیب‌های وارده روش‌هایی پیشنهاد گردیده است.

ثبت‌شده در بانک اطلاعاتی سوشیانت

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا