معرفی کتاب: خواص مواد برای هنرمندان: چسب‌ها و جلاهای طبیعی

Ketab-sehati-1بر همه آشکار است که نیاز به آشنایی و شناخت صحیح نوع ساختار و خواص مواد تشکیل دهنده‌ی یک اثر را می‌توان لازمه‌ی کار یک مرمت­گر در مواجه با یک اثر تاریخی دانست. گسترش روش‌های پیشرفته‌ی آزمایشگاهی و دستگاهی اطلاعات گرانی در زمینه‌های تشخیص، تجزیه و تحلیل خواص و روش‌های ساخت مواد استفاده‌شده در تولید آثار قدیمی را در اختیار مرمت­گران قرار داده است؛ لیکن این روش­ها همچنان نمی­توانند از تمامی مشکلات در حیطه‌ی شناسایی کامل مواد (و چگونگی برخورد مرمتی) پرده برداشته و برای آگاهی، تحلیل داده‌ها و روشن‌شدن بسیاری موارد چون نوع ماهیت بست­ها، جلاها، چسب­های به‌کاررفته در آثار و تاریخ استفاده از رنگ­ها همچنان نیازمند به شناخت دقیق خواص مواد به‌کار­رفته در آثار باستانی هستیم.
کتاب Binding Media, Varnishes & Adhesives  Artist’s materials برای معرفی خواص مواد توسط لیلیان ماسشلین کلاینر گردآوری و نوشته شده است.  این کتاب در سال  ۱۳۷۸ توسط حمید فرهمند بروجنی (عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان) ترجمه و در چاپ سوم با اسم جدید (خواص مواد برای هنرمندان) مشتمل بر دو فصل دوباره ارائه شده است. در فصل اول این کتاب خواص فیزیکی و شیمیایی مواد لایه‌ساز معرفی شده و با تقسیم این مواد به دو حالت مایع و جامد، آنها را مورد بررسی قرار داده است. در بحث مایع با ذکر اینکه مواد لایه‌ساز در این حالت بهتر مورد استفاده قرار می­گیرند، از انواع این حالت که شامل محلول، دیسپرسیون و امولسیون است و خواص آنها سخن به میان آمده و در مبحث جامد به معرفی لایه‌ی تشکیل‌شده‌ی فیلم و خواص بصری و مکانیکی آن­ها پرداخته شده است.
فصل دوم کتاب در رابطه با تشریح مواد لایه‌ساز طبیعی است که بالغ بر ۶ دسته‌ی کلی: لیپید­ها یا مواد چرب، گلوسیدها یا ترکیبات قندی، پروتئین­ها یا مواد آلبومینی، ترپن­ها یا مواد رزینی، مواد رزینی فاقد ترپن و مواد تقطیری است. این دسته‌ها هر کدام شامل شاخه‌های  گلیسیریدها، سریدها، استروئیدها، صمغ‌های پلی ساکارید، لیزاب‌های گیاهی، مشتقات سلولز، انواع سریشم، تخم مرغ، مونو وسزکوترپن‌ها، مونو و سزکو دی ترپن­ها، دی ترپن­ها، تری ترپن­ها، انواع بلسان، لاک‌ها، قطران و مواد قیری و زیر شاخه‌هایی دیگر است.  در بخش پایانی این کتاب منابع به کار رفته به صورت لاتین معرفی گردیده است.
مشخصات فنی کتاب
عنوان: خواص مواد برای هنرمندان: چسب­ها و جلا­های طبیعی
نویسنده: لیلیان ماسشلین کلاینر
مترجم: حمید فرهمند بروجنی
انتشارات: گلدسته
محل نشر: اصفهان
سال نشر: ۱۳۸۸
نوبت چاپ: سوم/ شمارگان ۲۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۱۳۲
 
 

دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا