شماره سوم دوفصل‌نامه‌ی دانش مرمت و میراث فرهنگی منتشر شد

در این شماره‌ی دوفصل‌نامه‌ی دانش مرمت و میراث فرهنگی که مربوط به بهار و تابستان ۱۳۹۳ است مقالاتی با موضوعات فلز، اشیاء لاکی، کاربرد سنگ در معماری، تاریخ هنر و معماری، آثار با پایه کاغذی و بافته‌ها منتشر شده است. در پیشگفتار این شماره به قلم مدیر مسئول نشریه آمده است:

مهمترین اتفاق چند ماهه‌ی اخیر میراث فرهنگی ثبت جهانی محوطه‌ی باستانی شهر سوخته (سیستان و بلوچستان) با عنوان “نخستین الگو برای محوطه‌‌‌‌‌‌های تاریخی در ایران” در طی سی ‌و هشتمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در دوحه قطر به عنوان هفدهمین اثر تاریخی ایران بود، چرا که راه را برای ثبت محوطه‌‌‌های این چنینی که چندان یادمان‌‌‌های چشمگیری ندارند باز خواهد کرد. در همین راستا و با توجه به گذشت بیش از ۳۵ سال از ثبت نخستین آثار میراث جهانی ایران نشریه دانش مرمت بر آن شد تا با تدارک ویژه نامه‌‌‌ای با عنوان “میراث جهانی ایران اقدامات و چالش‌‌‌ها” که برای نوروز سال ۱۳۹۴ تدارک دیده خواهد شد بخشی از اقدامات انجام شده در طی این سالیان بعد از ثبت و مهمترین چالش‌‌‌های پیش روی آثار  فوق را بررسی نماید. به علاوه با توجه به پراکندگی منابع در زمینه‌‌‌های گوناگون دانش مرمت و میراث فرهنگی بر آن شدیم برخی ویژه نامه‌‌‌های موضوعی  را در طی ماه‌‌‌های آینده تهیه نماییم که فراخوان‌‌‌های آن پیشتر انتشار یافته و در دسترس علاقمندان قرار گفته است ازآن قبیل عبارتند از: ویژه نامه لاک‌‌‌ها و پوشش‌‌‌های روغنی، ویژه نامه تزئینات وابسته به معماری و در نهایت ویژه نامه آتشگاه‌‌‌ها و آتشکده‌‌‌های ایران که امیدواریم در تاریخ‌‌‌های مقرر  به دست مخاطبان برسند.

مقالات ارائه‌شده در این شماره عبارتند از:
– بررسی و امکا‌ن‌سنجی استفاده از میوه‌ی اقاقیا به‌عنوان بازدارنده‌ی طبیعی خوردگی در حفاظت اشیاء برنزی تاريخی، نوشته‌ی وحید پورزرقان
– آسیب‌شناسی اشیاء لاکی، نوشته‌ی دانیال هرندی ، محسن چاره ساز و محسن محمدی
– ساختارشناسی سنگ‌های تراکیت در ازاره کارخانه چرم سازی خسروی، تبریز، نوشته‌ی سحر احمد خان بیگی و مهدی رازانی
– شکل‌گیری و دگرگونی تاریخی میدان نقش‌جهان اصفهان، نوشته‌ی علی شهابی‌نژاد، رضا ابوئی، محمود قلعه‌نوئی و سید محمد امامی
– فرهنگ اصطلاحات و مجموعه واژگان فنی در حفاظت کاغذ و صحافی کتاب، نوشته‌ی مهدی قربانی
– اطلس تصویری اَشکال هوازدگی در یادمان‌های سنگی، نوشته‌ی ب. فیتسنر و هاینریش.ک، ترجمه‌ی رامین محمدی سفیدخانی
– آسیب‌شناسی فیزیکی قالی‌های پولونز موجود در موزه‌ی هنر متروپولیتن نیویورک، نوشته‌ی زهره چهاردولی
 
علاقه‌مندان جهت دریافت مقالات می‌توانند از آدرس اینترنتی نشریه استفاده نمایند.

وبسایت https://sushiant.com
کارشناس مرمت

2 دیدگاه در “شماره سوم دوفصل‌نامه‌ی دانش مرمت و میراث فرهنگی منتشر شد

  1. با سلام
    از اولین باری که موضوعات این سایت رو دیدم ۱ سالی میگذره ، اون زمان خیلی مطالب امیدوار کننده نبودند . تو این مدت جهش رو به جلو نوشته هاتون و خصوصاً به روزتر شدن موضوعات باعث شده که برای خوندن مطالب جدیدتون لحظه شماری کنم . خصوصاً که مرمت موضوعی بسیار تخصصی است و برای شهرستانی ها امکان دسترسی به مراکز تخصصی کمتر امکان پذیر هست. ممنون که به فکر هستید. با توجه به گستره موضوعی حفاظت و مرمت ، به نظر میرسه که بیشتر موضوعات بر حسب سلیقه و گاهی اضطرار مورد توجه قرار میگیرند و بعضی موضوعات (مثل کاربرد نقاشی روی چوب در معماری که آسیبهای بستر کار رو پیچیده تر می کنه) هنوز مهجور هستند. در صورت امکان در این زمینه مطلب بگذارید و منبع معرفی کنید.
    خیلی ممنون

    1. ممنون خانوم شادکام، نظر لطف شماست در مورد این سایت.
      سلیقه ای بودن مطالب شاید به این دلیل باشه که نویسندگان هر بخش در زمینه تخصصی خودشون و بسته به علاقه مطالب رو مینویسن. در نتیجه نویسندگانی که فرصت بیشتری دارن در یک زمینه به معرفی و یا بحث در اون زمینه میپردازن. پس وجود مطالب بیشتر در یک موضوع دلیل سلیقه ای برخورد کردن با موضوعات نیست. همونطور که در صفحه درباره‌ی سوشیانت اومده، تمامی افراد مرتبط با این رشته و با سلیقه های مختلف میتونن مطالب خودشون رو بنویسن و یا معرفی کنن. امیدواریم بزودی شما نیز یکی از نویسندگان این پایگاه باشید تا مواردی که مد نظرتون هست رو با بقیه به اشتراک بزارین. همچنین بطور حتم متخصصین حوزه ای که اشاره فرمودید نیز مطلبی در این زمینه برای ارائه مناسب بدونن، از نوشتن اون دریغ نخواهند نمود.
      با سپاس مجدد از دیگاه دلگرم کننده شما

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا